Logo HaDivadlo

Scéna progresivní dramaturgie
Sezona 50: Obzory

Humanismus 2022

Data představení

23. listopadu    19.30
beseda blíží se do derniéry
24. listopadu    17.30
blíží se do derniéry Dřívější začátek
19. února    17.30
blíží se do derniéry Dřívější začátek

„Čemu seš věrnej?“

Tři bývalí spolužáci z divadelní školy jedou spolu na dovolenou. Jeden z nich bere i svoji mladší přítelkyni a její kamarádku. Benátky. Rok 2022. Válka na Ukrajině. Město na vodě. Bydlení v cizím bytě. Airbnb. Terasa, společná večeře z lokálních potravin, volné rozhovory a letní těla. Plynutí dovolené. Dokážeme se dnes uvolnit?

Rozhovor se stáčí k nadcházející sezoně divadla, ve kterém jedna z postav pracuje. Ruská literatura. Vzlétající holubi. Někdo nad prosciuttem mluví o projektu z díla ruského nobelisty Josifa Brodského, který pobýval v Benátkách v emigraci. Dá se dnes oddělit původ autora od jeho díla? Je koncept národa ještě relevantní? Na zábradlí se suší ručníky. Může být krása maskou teroru? A čemu všemu má být umění otevřené? Morální neklid a každodennost. Co jsou naše hodnoty a proč je máme? Slyšet zvony ze Santa Maria della Salute. Dokážeme být k sobě upřímní? Třeba v manželství a ve vztazích? Věrnost. Celistvost naší identity. Je pravda chaotická? A jakou míru otevřenosti jsme schopni unést? 

Autorská scénická mozaika jedné dovolené ve válečných časech.

Ivan Buraj a Bohdan Karásek byli za Humanismus 2022 nominováni na Cenu divadelní kritiky za rok 2022 v kategorii Poprvé uvedená česká hra roku. Inscenace se umístila na třetí příčce v anketě Divadelních novin o Inscenaci roku 2022.

Sezona 48: Blízkost

Ivan Buraj
Režisér a spoluautor divadelních textů. Narozen 1988 v Bratislavě. Od roku 2015, kdy působí jako umělecký šéf v HaDivadle, vytvořil mj. sérii interpretací klasických dramat Čechova, Ibsena, Gorkého (Cena Divadelních novin 2019) nebo Havla a adaptace komplexních románů Náměsíčníci Hermanna Brocha (Projekt roku dle festivalu …příští vlna/next wave… 2017), Stiller Maxe Frische ve Studiu Hrdinů, či Kosmos Witolda Gombrowicze na Nové scéně Národního divadla. Jeho nejnovější inscenací byla adaptace novely Ginny Molinari Tady je všechno ještě možné pro Činoherní studio Ústí nad Labem. V HaDivadle dlouhodobě rozvíjí angažovaný a přesahový repertoár vedoucí např. ke vzniku filmových remediací (Maloměšťáci, Eyolf) či spolupráci s platformou CEDu Terén.

Bohdan Karásek
Filmový scenárista a režisér, rodák z Brna (narozen 1978). Jeho tvorba měla dosud dvě období spjaté vždy s vývojem autorské a zejména civilně založené poetiky – to první přináležející k tuzemské silné tradici amatérského filmu 90. let, druhé prosazené i v distribuci a při festivalovém uvádění. Za svůj celovečerní „bytový film“ Karel, já a ty (2019) získal mj. Cenu filmové kritiky jako Objev roku, stejně jako v řadě dalších filmů spřízněných tvůrců (Petr Marek či Václav Kadrnka) zde i vystupuje herecky. Působil také jako ateliérový asistent na FAMU, v poslední době tvoří i pro rozhlas a působí na hudební scéně. S HaDivadlem poprvé spolupracoval v roce 2020 na původních textech Naši a Vnímání.   

Antonín Šilar
Scénograf a výtvarník, působící na studiových i národních scénách, zároveň také v audiovizi. Jeho pravidelnými spolutvůrkyněmi jsou Kamila Polívková (tvorba ve Studiu Hrdinů, v HaDivadle při inscenacích Macocha, Prezidentky, Zeď) nebo Petra Tejnorová (projekty založené na metodě live cinema Nevina, Putinovi agenti), na projektech se setkává také s Ivanem Burajem či Štěpánem Páclem. V roce 2016 měl premiéru oceněný autorský film Menandros a Thaïs, který napsal a režíroval společně se spisovatelem a překladatelem z antických jazyků Ondřejem Cikánem; jejich novou spoluprací je letošní autorská inscenace Gorgó v Divadle X10. Podílel se také na zahraničních projektech mj. na vídeňské scéně či ve Finsku a vystavoval např. na Pražském Quadriennale.

Michal Cáb
Zvukový tvůrce, performer. Vystudoval Akademii výtvarných umění, v ateliéru Intermédia III, studoval také na Centru audiovizuálních studií FAMU a Teologické fakultě v Českých Budějovicích. Vystavoval při mnoha příležitostech s instalačními i zvukovými projekty, v ČR i Berlíně, skupinově v Miláně nebo ve francouzském Annecy. Jeho fokus, uplatňovaný i při spolupráci s divadlem a scénickými projekty, stojí na noisové improvizaci, programování syntetizátorů a jiných audiovizuálních kombinacích většinou v originálním řešení (např. umělá inteligence). Dosud se podílel na inscenacích v pražské MeetFactory, Na zábradlí, Alfrédu ve dvoře, v galeriích Školská či bratislavské A4, spolupracoval s Jiřím Adámkem/Austerlitzem (100 nejkrásnějších českých básní v Divadle Komedie), Peterem Gondou (Šest příběhů o vzniku a zániku, OK Carbon), Annou Klimešovou (Die Reise pro platformu Terén) i Ivanem Burajem (Kosmos, Nová scéna Národního divadla).

PROGRAM PDF PLAKÁT JPG Inspirační zdroje a ladění
Premiéra
12. listopadu 2022
Cena
440/320 Kč
Délka
165 min. bez přestávky
Autoři
Ivan Buraj a Bohdan Karásek
Režie
Ivan Buraj
Dramaturgie
Matěj Nytra
Scéna
Antonín Šilar
Kostýmní spolupráce
Anna-Natalia Fajnorová a Nikol Piškytlová
Zvukový design
Michal Cáb
Světelný design
Adam Gazárek, Nikol Piškytlová a Barbora Sosnovcová
Dramaturgická spolupráce
Anna Prstková
Asistent režie
Jakub Štrba

Obsazení



Informace pro lidi na vozíku

Oproti jiným představením je na Humanismus 2022 možný vjezd vozíku o maximální šířce 80 cm, poté je nutné přesazení na místo, vozík naši uvaděči odvezou do zákulisí.

Jste-li na vozíku, informujte prosím naše pokladní při nákupu vstupenky a přijďte do divadla nejpozději 20 min. před začátkem představení. Informace o vaší návštěvě nám pomůže v zajištění asistence ze strany uvaděčů či techniky pro vaše maximální pohodlí.


Děkujeme za podporu a spolupráci

NEWSLETTER