Logo HaDivadlo

Scéna progresivní dramaturgie
Sezona 50: Obzory

Dramaturgická rada pro Sezonu 50

Zpět na Otevřenou dramaturgii.

Arnošt Goldflam

 

Pro dramaturgické promýšlení 50. sezony je přítomnost Arnošta Goldflama neocenitelnou spojnicí s historií HaDivadla. Stal se jeho součástí v počátcích působení v Prostějově a už s ním nikdy neztratil kontakt – i po svém odchodu zde zůstal stálým režijním a autorským hostem. On zná HaDivadlo, jeho zná část našich hereček a herců, část technického zázemí a rovněž naši diváci. Inscenaci jeho hry Doma u Hitlerů máme na repertoáru už šestnáct let! Setkat se s Arnoštem dnes, nad současnou dramaturgií HaDivadla, je tak zároveň návratem i očekáváním překvapení z jeho čerstvého úhlu pohledu. 

Dramatik, spisovatel, scenárista, režisér, herec a profesor. Poté, co opustil studium medicíny, prošel několika zaměstnáními, věnoval se výtvarné činnosti a vystudoval režii na JAMU. V roce 1978 nastoupil do tehdy ještě prostějovského HaDivadla jako hrající režisér a dramatik a významně ovlivnil jeho formování. Byl u vzniku klíčových inscenací HaDivadla, mezi něž patří například Bylo jich pět a půl,  Panoptikum, Hra bez pravidel nebo Jeden den. Jako režisér a herec později hostoval v mnoha českých i zahraničních divadlech, mimo jiné v Divadle Na zábradlí, Studiu Ypsilon, Dejvickém divadle, Divadle v Dlouhé, Národním divadle v Brně a dalších, objevuje se také ve filmových rolích. Kromě dramat píše i prózu, rozsáhlá je také jeho tvorba pro děti. Pedagogicky působil na JAMU a DAMU.

 


 

Matyáš Dlab

 

Matyáš Dlab je s HaDivadlem spjatý na mnoho způsobů. Je vedoucím partnerské platformy Terén, která je od roku 2019 součástí Centra experimentálního divadla v Brně. Je spoluautorem koncepce Dům kultury a…, který naše subjekty společně organizují od roku 2020. V HaDivadle v minulosti režíroval, vytvořil zde inscenaci Laserová romance (2015) a je třeba říct, že dlouhou dobu pravidelně sleduje naši dramaturgii a vede s námi cenný kontinuální dialog. My zase rádi sledujeme jeho projekty a taky se cítíme být v duchovním sousedství s brněnským D’epogem, ve kterém vedle členů našeho hereckého souboru – Magdaleny Strakové a Radima Chyby – Matyáš působí jako dramaturg. Ceníme si jeho citu pro koncepční uvažování na poli intermediálních i jinak nečekaných forem a v neposlední řadě s ním rádi vedeme rozhovory o čemkoliv od Olomouckých tvarůžků po Susanne Kennedy.

Studoval Teorii a dějiny dramatických umění na Univerzitě Palackého v Olomouci a Divadelní dramaturgii a Činoherní režii na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Od roku 2014 kmenově spolupracuje jako dramaturg se souborem D’epog. V současné době působí jako umělecký šéf platformy Terén, jedné ze tří scén brněnského Centra experimentálního divadla. Terén vytváří prostor pro vznik inscenačních a jednorázových projektů s přesahy do hudebně-dramatických forem, performativních koncertů, happeningů, akcí či intervencí do veřejného prostoru. 

 


 

Michal Kotrouš


S překladatelem a odborníkem na současné německojazyčné divadlo z Aura-Pontu se známe již léta z e-mailové korespondence, přestože jsme se nikdy nesetkali osobně. Od školních let provází naše hledání ve vodách světových textů, ulehčuje „rešeršování“ a spolupodílí se na našem přehledu v současném dramatu. Vděčíme mu také za výrazný přínos do překladatelské tradice německojazyčných textů do češtiny a pravidelné novinky z oblasti přeložených textů. Nezapomeneme třeba, jak nás v jeho překladu zasáhl Kopanec Andrese Veiela a Gesine Schmidtové.

Studoval na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Dlouhodobě mapuje německou a rakouskou divadelní oblast, progresivní i mainstreamovou. Překládá hry současných německy mluvících autorek i autorů od těch nejznámějších (jako Roland Schimmelpfennig), po ty, které pro naše divadlo objevil (jako Johanna Kaptein). Přeložil již více než šedesát dramatických textů, mnohé z nich se staly součástí repertoárů českých divadel nebo byly uvedeny v Českém rozhlasu. Pracuje v agentuře Aura-Pont a příležitostně publikuje recenze a překlady v časopise A2. 

 


 

Karolina Plicková

 

Karolinu Plickovou známe jako divadelní kritičku a teoretičku a také jako pedagožku na DAMU. Pod její kuratelou se na DAMU v seminářích Prostor, pohyb, hmota objevuje široké spektrum hostů nejen z kulturního pole, ale i vzdálenějších oborů. Zapálený přístup k objevování toho, čím vším může být autorské divadlo, ji pro nás přirozeně spojuje s poetikou HaDivadla a jeho kořeny. Ve své knize Pozorovat prázdný prostor ostatně při pojmenování fenoménu autorského divadla vychází z textů a myšlenek spoluzakladatele HaDivadla Josefa Kovalčuka, a sleduje tak specifika jedné vývojové linie tohoto tvůrčího přístupu. 

Divadelní teoretička, festivalová dramaturgyně, kurátorka, konzultantka a pedagožka zaměřující se na současné alternativní a loutkové divadlo. Vystudovala teatrologii na katedře divadelní vědy FF UK, za diplomovou práci o skupině Pantomima Alfreda Jarryho získala Cenu Václava Königsmarka. Doktorské studium absolvovala na DAMU. Publikovala články a studie v řadě odborných periodik (Divadelní revue, ArteActa, Taneční zóna, kød ad.), v letech 2017–2019 působila jako externí redaktorka časopisu Svět a divadlo. Je dramaturgyní festivalu nového divadla Malá inventura a odbornou asistentkou na Katedře alternativního a loutkového divadla DAMU. Moderuje diskuze, vede workshopy, organizuje loutkové přehlídky. Její kniha o tvůrčím procesu autorského divadla Pozorovat prázdný prostor (NAMU, 2023) byla nominována na Cenu Divadelních novin v kategorii Publikační počin v oblasti divadla. Editorsky připravuje kolektivní monografii DAMU nazvanou Divadlo a etika.


Děkujeme za podporu a spolupráci

NEWSLETTER