Logo HaDivadlo

Scéna progresivní dramaturgie
Sezona 50: Obzory

Agónie (antická reality show)

Data představení

22. května    19.30
Premiéra
24. května    19.30
Autorský úvod
25. května    17.30
beseda Dřívější začátek

Helena, Klytaimnéstra, Penelopa, Médeia a Kassandra. Ženy a družky antických hrdinů. Zatímco oni vedli státy, národy a války a sbírali vítězné vavříny, ony mlčky stály po jejich boku a čekaly na svou příležitost. Dnes se utkávají v antickém agónu s cílem vybrat tu, která získá ultimátní prvenství, olivovou ratolest a možná i srdce Herkula, největšího z hrdinů.

Kdo jsou vlastně tyto ženy, o kterých Homér psal málo a sběratelé mýtů jim věnovali jen několik řádků? Manželky, milenky, matky, dcery, sestry, služebnice, ale i vědmy, čarodějky, svůdkyně, vražedkyně či tradwives“. Idealizované archetypy, nebo plastické bytosti s vlastním názorem, touhami, prožíváním a problémy?

Antická tragédie se mění na reality show. Proč se do Agónie přihlásily, za co bojují a co očekávají od vítězství? Kolik mají tyto hrdinky společného s dnešními Helenami, Klytaimnéstrami, Penelopami, Médeiami a Kassandrami? Boj o moc a zviditelnění, o hlas a růži, nebo zoufalý zápas o suverenitu? Není ale Agónie ve skutečnosti jenom patriarchátem nastražená past? Život ženy jako emancipační závod o únik z mýtu genderu.

Agónie (antická reality show) je autorská inscenace o identitě současné ženy. Kde končí tlak vnějšku a začíná ten vnitřní? Minulost se potkává s přítomností v boji za zrovnoprávnění a spravedlivé podmínky pro všechny v každé době. Dají se léčit naše mýty? 

Inscenace vzniká v přímé spolupráci s členkami a členy souboru HaDivadla využitím metody „devised theatre“. Čerpá z řecké mytologie podle Roberta Gravesa, různých podob literárních reinterpretací mýtů a z knihy esejí Šárky Homfray a Michaely Karásek Čejkové Proč jsme tak (na)štvané (Wo-men, 2022).

Sezona 50: Obzory

Alexandra Bolfová
Režisérka a dramaturgyně tvořící především v českém a slovenském divadelním prostoru. Ve své tvorbě se zaměřuje na autorské divadlo, sociální témata a feminismus. Vystudovala Divadelní fakultu Janáčkovy akademie múzických umění v Brně obor činoherní režie (MgA.) a divadelní dramaturgie (BcA.). V současnosti je členkou uměleckého a výkonného vedení, režisérkou a dramaturgyní kulturního centra CO.LABS, kde se věnuje podpoře nezávislých profesionálních umělců*kyň. Dramaturgicky zaštiťuje konferenci Women in Art zaměřenou na podporu žen v umění a kreativě a projekt Youngsters zaměřený na podporu absolventstva vysokých uměleckých škol. Na svém kontě má několik režijních i dramaturgických počinů v různých českých kamenných divadlech (Národní divadlo Brno, Městské divadlo Zlín, Švandovo divadlo na Smíchově). V poslední době  spolupracuje především s nezávislými divadly (A studio Rubín, CO.LABS, P*AKT, NOMANTINELS, Venuše ve Švehlovce, Gaffa, Innenhof, Divadlo 3+KK, Divadlo FESTE). Je zakladatekou performativní platformy Averze_, kterou vede umělecky i po produkční stránce. Na Konzervatoři Brno se věnuje také pedagogické činnosti, vyučuje předmět Herectví v hudebním divadle a podílí se na realizaci inscenačních projektů Operního studia Konzervatoře Brno.

Premiéra
22. května 2025
Cena
440/320 Kč
Autoři
Alexandra Bolfová a kolektiv
Režie
Alexandra Bolfová
Dramaturgie
Milo Juráni
Scéna a kostýmy
Anna Tichá
Hudba
Tomáš Mohr
Světelný design
Barbora Pejková

 

Inscenace bude uvedena namísto původně avizovaného projektu Socrates in Pain jako třetí premiéra Sezony 50: Obzory.


Obsazení




Děkujeme za podporu a spolupráci

NEWSLETTER