Helena, Klytaimnéstra, Penelopa, Médeia a Kassandra. Ženy a družky antických hrdinů. Zatímco oni vedli státy, národy a války a sbírali vítězné vavříny, ony mlčky stály po jejich boku a čekaly na svou příležitost. Dnes se utkávají v antickém agónu s cílem vybrat tu, která získá ultimátní prvenství, olivovou ratolest a možná i srdce Herkula, největšího z hrdinů.
Kdo jsou vlastně tyto ženy, o kterých Homér psal málo a sběratelé mýtů jim věnovali jen několik řádků? Manželky, milenky, matky, dcery, sestry, služebnice, ale i vědmy, čarodějky, svůdkyně, vražedkyně či „tradwives“. Idealizované archetypy, nebo plastické bytosti s vlastním názorem, touhami, prožíváním a problémy?
Antická tragédie se mění na reality show. Proč se do Agónie přihlásily, za co bojují a co očekávají od vítězství? Kolik mají tyto hrdinky společného s dnešními Helenami, Klytaimnéstrami, Penelopami, Médeiami a Kassandrami? Boj o moc a zviditelnění, o hlas a růži, nebo zoufalý zápas o suverenitu? Není ale Agónie ve skutečnosti jenom patriarchátem nastražená past? Život ženy jako emancipační závod o únik z mýtu genderu.
Agónie (antická reality show) je autorská inscenace o identitě současné ženy. Kde končí tlak vnějšku a začíná ten vnitřní? Minulost se potkává s přítomností v boji za zrovnoprávnění a spravedlivé podmínky pro všechny v každé době. Dají se léčit naše mýty?
Inscenace vzniká v přímé spolupráci s členkami a členy souboru HaDivadla využitím metody „devised theatre“. Čerpá z řecké mytologie podle Roberta Gravesa, různých podob literárních reinterpretací mýtů a z knihy esejí Šárky Homfray a Michaely Karásek Čejkové Proč jsme tak (na)štvané (Wo-men, 2022).
Sezona 50: Obzory
Alexandra Bolfová
Režisérka a dramaturgyně tvořící především v českém a slovenském divadelním prostoru. Ve své tvorbě se zaměřuje na autorské divadlo, sociální témata a feminismus. Vystudovala Divadelní fakultu Janáčkovy akademie múzických umění v Brně obor činoherní režie (MgA.) a divadelní dramaturgie (BcA.). V současnosti je členkou uměleckého a výkonného vedení, režisérkou a dramaturgyní kulturního centra CO.LABS, kde se věnuje podpoře nezávislých profesionálních umělců*kyň. Dramaturgicky zaštiťuje konferenci Women in Art zaměřenou na podporu žen v umění a kreativě a projekt Youngsters zaměřený na podporu absolventstva vysokých uměleckých škol. Na svém kontě má několik režijních i dramaturgických počinů v různých českých kamenných divadlech (Národní divadlo Brno, Městské divadlo Zlín, Švandovo divadlo na Smíchově). V poslední době spolupracuje především s nezávislými divadly (A studio Rubín, CO.LABS, P*AKT, NOMANTINELS, Venuše ve Švehlovce, Gaffa, Innenhof, Divadlo 3+KK, Divadlo FESTE). Je zakladatekou performativní platformy Averze_, kterou vede umělecky i po produkční stránce. Na Konzervatoři Brno se věnuje také pedagogické činnosti, vyučuje předmět Herectví v hudebním divadle a podílí se na realizaci inscenačních projektů Operního studia Konzervatoře Brno.
Anna Tichá
Scénografka a kostýmní výtvarnice. Aktuálně dokončuje magisterské studium v Ateliéru scénografie na brněnské JAMU a magisterské studium v Ateliéru tělového designu na FaVU. Spolupracuje s režisérkami Alexandrou Bolfovou a Beckou McFadden. Dosud se podílela na inscenacích ve Venuši ve Švehlovce, Studiu Alta, brněnské Káznici, Paláci Akropolis, CO.LABS, bratislavském PAKTu, HD_Jéé v A Studiu Rubín a Horáckém divadle. Jako performerka působila na Filmovém festivalu Litoměřice, společně s Janou Prekovou na Y Events a na vernisáži výstavy Petra Jandy Domů v Galerii Jelení. V rámci studia absolvovala stáž u malíře Ernsta Yohji Jaegera.
Barbora Sosnovcová
Světelná designérka a osvětlovačka. Na brněnské JAMU vystudovala obor Jevištní technologie. Během posledních deseti let působila v různých brněnských divadlech, nejdéle však přímo v HaDivadle. V současnosti se věnuje speciálním divadelním projektům, světelnému designu hudebních eventů a vizuálním instalacím. Ve světelné tvorbě využívá adresovatelných LED tyčí známých jako „Laasky“. Její světelné instalace můžeme vidět na vybraných akcích hudebního klubu Fléda a od dubna 2025 i na Špilberku v rámci nové stálé expozice v bývalé Barokní kapli (známé jako Kaple hákového kříže).
Tomáš Mohr
Skladatel scénické a filmové hudby a student Kompozice elektroakustické hudby na JAMU. V současnosti působí jako mistr zvuku v divadle Polárka, pro něž i komponoval hudbu k dětskému hororu Pán Nikdo a bíla tma. S režisérkou Alexandrou Bolfovou spolupracoval na inscenaci platformy Averze_ Katalyzátor stability, To ticho, když přijdeš domů v A Studiu Rubín a Who Cares, Who Cares? v Divadle 3+kk. Hudbu produkuje pod značkou Soil Frequencies a ještě donedávna byl klávesákem v kapele Midnight Swimmers.
22. května 2025
440/320 Kč
Alexandra Bolfová a kolektiv
Alexandra Bolfová
Milo Juráni
Anna Tichá
Tomáš Mohr
Barbora Pejková
Inscenace bude uvedena namísto původně avizovaného projektu Socrates in Pain jako třetí premiéra Sezony 50: Obzory.