Logo HaDivadlo

Scéna progresivní dramaturgie
Sezona 50: Obzory

Agónie (antická reality show)

Data představení

22. května    19.30
Premiéra
24. května    19.30
Autorský úvod
25. května    17.30
beseda Dřívější začátek
18. června    20.00
beseda úvod zájezd

Helena, Klytaimnéstra, Penelopa, Médeia a Kassandra. Ženy a družky antických hrdinů. Zatímco oni vedli státy, národy a války a sbírali vítězné vavříny, ony mlčky stály po jejich boku a čekaly na svou příležitost. Dnes se utkávají v antickém agónu s cílem vybrat tu, která získá ultimátní prvenství, olivovou ratolest a možná i srdce Herkula, největšího z hrdinů.

Kdo jsou vlastně tyto ženy, o kterých Homér psal málo a sběratelé mýtů jim věnovali jen několik řádků? Manželky, milenky, matky, dcery, sestry, služebnice, ale i vědmy, čarodějky, svůdkyně, vražedkyně či tradwives“. Idealizované archetypy, nebo plastické bytosti s vlastním názorem, touhami, prožíváním a problémy?

Antická tragédie se mění na reality show. Proč se do Agónie přihlásily, za co bojují a co očekávají od vítězství? Kolik mají tyto hrdinky společného s dnešními Helenami, Klytaimnéstrami, Penelopami, Médeiami a Kassandrami? Boj o moc a zviditelnění, o hlas a růži, nebo zoufalý zápas o suverenitu? Není ale Agónie ve skutečnosti jenom patriarchátem nastražená past? Život ženy jako emancipační závod o únik z mýtu genderu.

Agónie (antická reality show) je autorská inscenace o identitě současné ženy. Kde končí tlak vnějšku a začíná ten vnitřní? Minulost se potkává s přítomností v boji za zrovnoprávnění a spravedlivé podmínky pro všechny v každé době. Dají se léčit naše mýty? 

Inscenace vzniká v přímé spolupráci s členkami a členy souboru HaDivadla využitím metody „devised theatre“. Čerpá z řecké mytologie podle Roberta Gravesa, různých podob literárních reinterpretací mýtů a z knihy esejí Šárky Homfray a Michaely Karásek Čejkové Proč jsme tak (na)štvané (Wo-men, 2022).

Sezona 50: Obzory

Alexandra Bolfová
Režisérka a dramaturgyně tvořící především v českém a slovenském divadelním prostoru. Ve své tvorbě se zaměřuje na autorské divadlo, sociální témata a feminismus. Vystudovala Divadelní fakultu Janáčkovy akademie múzických umění v Brně obor činoherní režie (MgA.) a divadelní dramaturgie (BcA.). V současnosti je členkou uměleckého a výkonného vedení, režisérkou a dramaturgyní kulturního centra CO.LABS, kde se věnuje podpoře nezávislých profesionálních umělců*kyň. Dramaturgicky zaštiťuje konferenci Women in Art zaměřenou na podporu žen v umění a kreativě a projekt Youngsters zaměřený na podporu absolventstva vysokých uměleckých škol. Na svém kontě má několik režijních i dramaturgických počinů v různých českých kamenných divadlech (Národní divadlo Brno, Městské divadlo Zlín, Švandovo divadlo na Smíchově). V poslední době  spolupracuje především s nezávislými divadly (A studio Rubín, CO.LABS, P*AKT, NOMANTINELS, Venuše ve Švehlovce, Gaffa, Innenhof, Divadlo 3+KK, Divadlo FESTE). Je zakladatekou performativní platformy Averze_, kterou vede umělecky i po produkční stránce. Na Konzervatoři Brno se věnuje také pedagogické činnosti, vyučuje předmět Herectví v hudebním divadle a podílí se na realizaci inscenačních projektů Operního studia Konzervatoře Brno.

Událost na Facebooku
Premiéra
22. května 2025
Cena
440/320 Kč
Autoři
Alexandra Bolfová a kolektiv
Režie
Alexandra Bolfová
Dramaturgie
Milo Juráni
Scéna a kostýmy
Anna Tichá
Hudba
Tomáš Mohr
Světelný design
Barbora Pejková

 

Inscenace bude uvedena namísto původně avizovaného projektu Socrates in Pain jako třetí premiéra Sezony 50: Obzory.


Obsazení




Děkujeme za podporu a spolupráci

NEWSLETTER