(Czech) Helena, Klytaimnéstra, Penelopa, Médeia a Kassandra. Ženy a družky antických hrdinů. Zatímco oni vedli státy, národy a války a sbírali vítězné vavříny, ony mlčky stály po jejich boku a čekaly na svou příležitost. Dnes se utkávají v antickém agónu s cílem vybrat tu, která získá ultimátní prvenství, olivovou ratolest a možná i srdce Herkula, největšího z hrdinů.
Kdo jsou vlastně tyto ženy, o kterých Homér psal málo a sběratelé mýtů jim věnovali jen několik řádků? Manželky, milenky, matky, dcery, sestry, služebnice, ale i vědmy, čarodějky, svůdkyně, vražedkyně či „tradwives“. Idealizované archetypy, nebo plastické bytosti s vlastním názorem, touhami, prožíváním a problémy?
Antická tragédie se mění na reality show. Proč se do Agónie přihlásily, za co bojují a co očekávají od vítězství? Kolik mají tyto hrdinky společného s dnešními Helenami, Klytaimnéstrami, Penelopami, Médeiami a Kassandrami? Boj o moc a zviditelnění, o hlas a růži, nebo zoufalý zápas o suverenitu? Není ale Agónie ve skutečnosti jenom patriarchátem nastražená past? Život ženy jako emancipační závod o únik z mýtu genderu.
Agónie (antická reality show) je autorská inscenace o identitě současné ženy. Kde končí tlak vnějšku a začíná ten vnitřní? Minulost se potkává s přítomností v boji za zrovnoprávnění a spravedlivé podmínky pro všechny v každé době. Dají se léčit naše mýty?
Inscenace vzniká v přímé spolupráci s členkami a členy souboru HaDivadla využitím metody „devised theatre“. Čerpá z řecké mytologie podle Roberta Gravesa, různých podob literárních reinterpretací mýtů a z knihy esejí Šárky Homfray a Michaely Karásek Čejkové Proč jsme tak (na)štvané (Wo-men, 2022).
Sezona 50: Obzory
Alexandra Bolfová
Režisérka a dramaturgyně tvořící především v českém a slovenském divadelním prostoru. Ve své tvorbě se zaměřuje na autorské divadlo, sociální témata a feminismus. Vystudovala Divadelní fakultu Janáčkovy akademie múzických umění v Brně obor činoherní režie (MgA.) a divadelní dramaturgie (BcA.). V současnosti je členkou uměleckého a výkonného vedení, režisérkou a dramaturgyní kulturního centra CO.LABS, kde se věnuje podpoře nezávislých profesionálních umělců*kyň. Dramaturgicky zaštiťuje konferenci Women in Art zaměřenou na podporu žen v umění a kreativě a projekt Youngsters zaměřený na podporu absolventstva vysokých uměleckých škol. Na svém kontě má několik režijních i dramaturgických počinů v různých českých kamenných divadlech (Národní divadlo Brno, Městské divadlo Zlín, Švandovo divadlo na Smíchově). V poslední době spolupracuje především s nezávislými divadly (A studio Rubín, CO.LABS, P*AKT, NOMANTINELS, Venuše ve Švehlovce, Gaffa, Innenhof, Divadlo 3+KK, Divadlo FESTE). Je zakladatekou performativní platformy Averze_, kterou vede umělecky i po produkční stránce. Na Konzervatoři Brno se věnuje také pedagogické činnosti, vyučuje předmět Herectví v hudebním divadle a podílí se na realizaci inscenačních projektů Operního studia Konzervatoře Brno.
(Czech) 22. května 2025
(Czech) 440/320 Kč
(Czech) Alexandra Bolfová a kolektiv
(Czech) Alexandra Bolfová
(Czech) Milo Juráni
(Czech) Anna Tichá
(Czech) Tomáš Mohr
(Czech) Barbora Pejková
(Czech)
Inscenace bude uvedena namísto původně avizovaného projektu Socrates in Pain jako třetí premiéra Sezony 50: Obzory.